Brev till Engströms

Jag är beroende av min verkstad för att mitt företag ska fungera. Jag är i den sitsen att jag inte kan vänta med att åtgärda fel som uppkommer. Min bil måste rulla. Jag är lika beroende om inte mer än t.ex. Polis, brandkår och ambulans då de oftast har andra fordon dom kan ta när ett går sönder. Jag måste ha min taxameter och den går inte montera ur hur som helst. Det är min bil som sätter mat på bordet.

Jag kommer här och nu offentliggöra mitt första brev till Engströms VD. Då jag inte mottagit något svar än, kommer nästa brev också publiceras inom en snar framtid.


Mitt namn är XXXX XXXXXX och jag driver sedan ett par år tillbaka i tiden en taxirörelse i Vimmerby. Mitt arbetsområde är hela Kalmar län men sträcker sig då och då ut i vårat avlånga land. Detta medför många mil per år. Jag har sedan drygt tre år tillbaka kört en Volkswagen Passat 2.0 Tdi. En mycket trevlig bil och en riktig slitvarg på vägarna. Antalet mil resulterar givetvis i service och underhåll av bilen och det är här som problem har uppstått.
 
110613 kom droppen som fick bägaren att rinna över.
 
Enda sedan början av mitt Passatägande har det varit problem med bilen. Jag staplar upp de händelser som jag reagerat över och som ett nytt bilägande inte skall innehålla:
 
1. Den annars så smidiga och trevliga DSG-lådan krånglade. En "modul" i växellådan gick sönder och resulterade i att lådan inte växlade som den skulle.
 
2. Turbon gick sönder vilket gav ett vinande ljud som inte var behagligt i stadskörning. Turbon byts ut helt och hållet.
 
3. Xenonlyset på ena sidan slutade att fungera. Efter flera timmars felsökning kommer verkstaden fram till att detta inte var något som kunde göra åt. Dom sa till mig att dom helt enkelt inte visste vad problemet var. Detta problem fick jag dras med i flera månader pga av utdragen process hos verkstaden. Allt gicks igenom, kabelstammar, styrningar i lampor osv mm. Tillslut fick dom byta ut hela lyktan och allt som hörde till.
 
4. Oljepumpen slutar att fungera och drar med sig turbon i fallet. En otroligt stor kostnad.
 
5. Efter en trafikolycka, som jag förövrigt inte var vållande till, repareras min bil från plåt och plastskador och skickas på lack. När jag får tillbaka bilen är det två olika färger på den (bifogar bild) samt att det fattas en plastspoiler fram i fronten på bilen, vilket jag än idag inte fått tillbaka. Listerna som tätar dörrarna ramlar hela tiden bort vilket jag fått åtgärdat en gång men med fortsatta problem.
 
6. Pumpinsprutningen till fjärde cylindern går sönder. Det är nu som bägaren är mer än full. Jag får ett otroligt otrevligt bemötande hos bilfirman, som jag förövrigt alltid servat bilen hos förutom en gång när dom inte hade tid. Jag blir ifrågasatt hur jag servat bilen och vart fastän de mycket väl vet att jag alltid servat bilen hos Engströms, senast då oljepumpen slutade fungera. Personalen slänger sig med fraser som "Nu ska vi sammarbeta" och "Det här gör vi ju inte för att jävlas".
 
JAG har alltid samarbetat, alltid servat bilen hos er och alltid betalat för mig. Jag har betalat av en Passat av 2008 års modell på tre år. Har lagt ut ca 150 000 kr i reparationer och blir bemött på detta sätt. Jag kan ta att det blir fel på en bil, absolut, men detta är helt orealistiskt. Jag har idag inget förtroende för varken min bil eller Engströms i Vimmerby.
 
Vågar jag köpa en bil från Engströms i framtiden? Kan jag lita på att jag blir bemött på ett värdigt sätt?
 
Kontakta gärna mig på telefon XXXX-XXXXXX om det finns några oklarheter.
 
Mvh

"Lucky number seven"


Ett fel som inte påtalades förrän jag hämtade bilen, då var det för sent att åtgärda. (Bilen är visst lite smutsig)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0